29 Grudzień 2022
Raport o przyszłości trendów paliwowych
Co konsumenci myślą na temat przyszłości branży paliwowej?
Co ich motywuje do wybierania jednej lokalizacji zamiast innej?
Czego oczekują w procesie tankowania?
Co skłoniłoby ich do częstszego odwiedzania sklepów C-Store?
Jakie rozwiązania pomagają zdobyć lojalność klientów?
Firma Dover Fueling Solutions (producent dystrybutorów Wayne sprzedawanych przez GIA Polska) postanowiła odpowiedzieć na te pytania, przeprowadzając badania ankietowe na grupie 1000 konsumentów (lipiec 2022 r.) Celem badań było zrozumienie jakie jest nastawienie klientów do obecnego i przyszłego stanu stacji benzynowych i sklepów spożywczych (C-Store).
Ankieta została przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych. Pod uwagę wzięto cztery kategorie wiekowe: pokolenie Z (urodzeni w latach 1995-2012), pokolenie Y – milenialsi (1980-1994), pokolenie X (1965-1979) oraz baby boomers (1943-1964).
Poniżej przedstawiamy fragmenty badań. Całość raportu można znaleźć tutaj: The Future of Fueling Trend Report
Wyniki ankiety zostały podzielone na pięć tematów:
Bezpieczeństwo płatności przy dystrybutorze
Ładowanie EV
Rozwinięty C-Store
Stacja przyszłości
Przejrzystość cen
1. Bezpieczeństwo płatności przy dystrybutorze
Cechy najbardziej pożądane przez konsumentów przy dokonywaniu zakupu na stacji benzynowej:
- 70% Bezpieczeństwo płatności / brak skimmerów kart na dystrybutorach
- 66% Szybkie płatności (bez konieczności wielokrotnego przesuwania palcem itp.)
- 51% Możliwość płacenia za przedmioty w sklepie w tym samym czasie co za paliwo
Konsumenci ankietowani przez DFS chcą, aby stacje benzynowe ograniczały ryzyko skimmingu.
Zapytani, co najbardziej cenią przy dokonywaniu zakupu na stacji benzynowej/ w sklepie ogólnospożywczym, konsumenci wymienili na pierwszym miejscu „bezpieczeństwo płatności/ brak skimmerów kart na dystrybutorach”, znacznie wyprzedzając takie propozycje jak programy lojalnościowe lub rozwiązania typu szybkie płatności i terminale z ekranem dotykowym.
Komentarz
Niezadowolenie konsumentów z bezpieczeństwa przy tankowaniu można prawdopodobnie przypisać dwóm czynnikom. Pierwszym z nich jest większa świadomość co do skimmingu na stacjach benzynowych, drugim: niestabilność gospodarcza i wahania cen.
W przypadku stacji benzynowych zapewnienie konsumentom podstawowego poczucia bezpieczeństwa płatności jest priorytetem, a wyniki ankiety wskazują, że właściciele stacji powinni lepiej edukować i informować swoich klientów na temat mechanizmów bezpieczeństwa, które już posiadają (wbudowana technologia zapobiegającą skimmingowi). Wskazane są również inwestycje w wielopoziomowe systemy bezpieczeństwa, jako strategię zabezpieczającą przyszłość.
Ponadto, wdrożenie płatności zbliżeniowych i czytników kart EMV to dwa sposoby na udaremnienie oszustw skimmingowych.
2. Ładowanie EV
Stany Zjednoczone przekroczyły punkt krytyczny, w którym ponad 5% sprzedaży nowych samochodów dotyczy pojazdów w pełni elektrycznych. Opierając się na analizie Bloomberga obejmującej 19 krajów z tendencjami pozytywnymi dla pojazdów elektrycznych, liczba ta stanowi „punkt zwrotny” na drodze do znacznie szerszej adopcji elektryków w ciągu najbliższych kilku lat.
Mimo to przejście na pojazdy elektryczne wciąż pozostaje w tyle wśród niektórych grup ankietowanych. Ustalenia badań DFS stwierdziły, że 61% przedstawicieli pokolenia Z i 61% milenialsów byłoby bardziej skłonnych do rozważenia zakupu pojazdu elektrycznego, gdyby więcej stacji benzynowych oferowało ładowanie pojazdów elektrycznych.
Komentarz
Chociaż istnieje zapotrzebowanie konsumentów na stacje ładowania pojazdów elektrycznych jest to niewykonalne na niektórych rynkach, ponieważ zaadoptowanie pojazdów elektrycznych w tych regionach nie jest na tyle powszechne, aby instalacja ładowarek była opłacalna. Rentowność tego typu przedsięwzięć pozostaje w dużej mierze uzależniona geograficznie.
Ponieważ pojazdy elektryczne reprezentują nową przestrzeń, sprzedawcy detaliczni powinni przygotować się na dostosowanie do nowych wyzwań i możliwości związanych z ich pojawieniem się. Przy tradycyjnym tankowaniu stacje benzynowe działają w ściśle określonym modelu biznesowym, w którym właściciele wiedzą, ile zarabiają na każdym litrze i ile samochodów mogą obsłużyć. Ładowanie pojazdów elektrycznych stanowi jednak wyraźne odejście od ustalonych modeli biznesowych.
Oznacza to, że właściciele stacji benzynowych muszą zastanowić się, jakie inne towary i usługi połączyć z ładowaniem pojazdów elektrycznych, aby zwiększyć zysk. Konieczne zdaje się uważne śledzenie trendów w zakresie wdrażania pojazdów elektrycznych na tym rynku.
3. Rozwinięty C-Store
C-Store – mały sklep spożywczy z artykułami zaspokajającymi bieżące potrzeby konsumentów, są to też obiekty funkcjonujące całodobowo przy stacjach benzynowych.
Ponieważ ładowanie pojazdów elektrycznych zwiększa ilość czasu spędzanego przez konsumentów na stacjach paliw, pojawia się pytanie, w jaki sposób punkty te mogą poprawić wrażenia z pobytu na stacjach i w towarzyszących sklepach. Aby lepiej zrozumieć, czego szukają konsumenci, poproszono respondentów o zastanowienie się nad scenariuszem, w którym czekają na naładowanie swojego samochodu elektrycznego i szukają jakiejś formy zajęcia. Co byłoby dla nich najcenniejsze?
Usługi, na które konsumenci najczęściej wskazują, czekając na naładowanie pojazdu elektrycznego:
- 39% Coffee shop
- 29% Restauracja
- 11% Centrum biznesowe/ miejsce do pracy
Patrząc na dane dotyczące różnych pokoleń, oczywiste jest, że pokolenie Z (najmłodsi z ankietowanych) jest bardziej zainteresowane stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, gdzie mają również zapewnione miejsca do pracy, ćwiczeń, a nawet czyszczenia ubrań. Właściciele stacji benzynowych zastanawiający się, jak rozwijać swoje usługi, nie powinni także zapominać o swoich klientach z tradycyjnymi preferencjami. Osoby z pokolenia baby boomers najchętniej widziałyby kawiarnie, wybiegi dla psów i restauracje, gdzie można spędzić trochę czasu.
Usługi uznane przez generację Z za najbardziej potrzebne podczas oczekiwania na naładowanie pojazdu elektrycznego:
- 22% Pralnia Chemiczna
- 20% Fitness Center
- 20% Centrum biznesowe/ miejsce do pracy
Usługi, których najbardziej potrzebują przedstawiciele pokolenia baby boomers, czekając na naładowanie pojazdu elektrycznego:
- 20% Wybieg dla psów
- 20% Kawiarnia
- 13% Centrum biznesowe/ miejsce do pracy
Najlepszym wyjściem wydają się oczywiście takie rozwiązania na stacjach benzynowych, które najlepiej służą zagregowanej bazie odbiorców.
Pomimo rozważanego scenariusza oczekiwania na naładowanie pojazdu, w tym momencie wszystkie pokolenia stwierdziły, że najczęściej nie czują się zachęcone do wejścia do sklepu podczas zakupu paliwa. Największy odsetek respondentów zapytany o główny powód, dla którego nie odwiedza sklepu podczas tankowania, stwierdził, że nie potrzebuje artykułów oferowanych w sklepach.
Jaki jest główny powód, dla którego NIE poszłabyś/ poszedłbyś do sklepu, gdy tankujesz paliwo?
- 16% Nie chce wydawać więcej pieniędzy
- 40% Nie potrzebuję produktów ze sklepu
- 16% Mam za mało czasu
- 13% Brak poczucia bezpieczeństwa
- 9% Sklep nie jest czysty
- 6% Przestarzała technologia lub brak przydatnej technologii
Komentarz
Historycznie celem sklepów c-store, jest dostarczanie towarów oraz usług szybko i łatwo. Pojawienie się pojazdów elektrycznych może rozwinąć ten model, ponieważ konsumenci coraz częściej będą spędzać na stacji szacunkowo do 30 minut, czekając na pełne naładowanie EV. Różnice mogą pojawić się między dużymi sprzedawcami detalicznymi, którzy mogą przyciągać więcej konsumentów do pełnego ładowania pojazdu, a małymi sklepami zaopatrzonymi w stacje EV, w których częściowe ładowanie może stać się normą.
Demografia lokalizacji będzie również ważnym czynnikiem. Właściciele pojazdów elektrycznych mieszkających w obszarach metropolitalnych będą potrzebować stacji EV bardziej niż kierowcy z osiedli jednorodzinnych. Dlatego stacje z obszarów wysoko zurbanizowanych z większym prawdopodobieństwem mogą rozważyć rozwinięty obszar usługowy i zakupowy przy stacji.
A w jaki sposób właściciele stacji mogą zaplanować zapewnienie lepszych wrażeń z czasu spędzanego na tankowaniu? Jak wskazują statystyki otwieranie punktów z kawą i kawiarni może być rozwiązaniem – a z punktu widzenia właściciela stacji te oferty są stosunkowo wysokomarżowe.
4. Stacja przyszłości
Konsumenci wyobrażają sobie stacje paliw przyszłości podobne do obiektów ze świata Jetsonów. W animowanym serialu z lat 60. The Jetsons, futurystyczna rodzina pilotuje swój statek do całkowicie zautomatyzowanej stacji paliw. Roboty zajmują się nimi, wszystko jest samoobsługowe, a cały proces nie mógłby być bardziej płynny. Kiedy poproszono respondentów o namalowanie obrazu przyszłej stacji paliw — a konkretnie tego, jak będzie wyglądać za 20 lat — znaczna część z nich wymieniła ten obraz jako punkt odniesienia.
Te wyobrażenia mówią więcej o tym, że konsumenci oczekują, że stacje paliw przejdą radykalną zmianę w ciągu następnych dwóch dekad. Zagłębiając się w otwarte odpowiedzi, wyłania się kilka tematów dotyczących postrzegania przez klientów tego, jak będą wyglądać stacje paliw w tym przedziale czasowym.
- Przyszłe stacje paliw będą bardziej skoncentrowane na pojazdach elektrycznych
Konsumenci w przeważającej większości wyobrażają sobie, że pojazdy elektryczne mają pierwszeństwo przed tradycyjnymi rozwiązaniami w zakresie paliw.
- Przyszłe stacje paliw będą bardziej zautomatyzowane i wyposażone w więcej kas samoobsługowych
Wielu konsumentów wyobraża sobie, że postęp techniczny przy dystrybutorach i na stacjach zmieni sposób korzystania ze stacji paliw.
- Przyszłe stacje paliw będą miały więcej możliwości rozrywki i innych działań
Kilku konsumentów wspomniało, że z uwagi na spędzanie więcej czasu na stacjach paliw ze względu na ładowanie pojazdów elektrycznych, spodziewają się że stacje benzynowe będą oferować więcej opcji, takich jak restauracje i kawiarnie, które wypełnią ten czas.
Jak będą wyglądać „naprawdę” stacje benzynowe przyszłości?
Podczas gdy pojazdy elektryczne reprezentują rozwijający się rynek, przejście na stację paliw całkowicie skoncentrowaną na pojazdach elektrycznych nie będzie tak kompletne, jak wyobrażają sobie konsumenci. Zamiast tego w nadchodzących dziesięcioleciach prawdopodobnie zobaczymy połączenie stacji ładowania i tradycyjnego tankowania.
Jeśli chodzi o automatyzację i kasy samoobsługowe, zdecydowanie zmierzamy w kierunku przewidywanym przez konsumentów. Zalecane jest, aby stacje benzynowe wyprzedziły ten trend, budując dedykowane, zorientowane na przyszłość pasy ruchu, które oferują w pełni bezdotykowe, cyfrowe doświadczenie.
5. Przejrzystość cen
Jednym z oczywistych sposobów, w jaki stacje benzynowe mogą umocnić lojalność klientów, jest zapewnienie ich klientom pewności, że dostają to, za co płacą. Tym samym właściciele muszą systematycznie upewniać się, że dystrybutory są prawidłowo skalibrowane – i że ta dokładność jest skutecznie komunikowana konsumentom. Według ustaleń DFS tylko 20% klientów uważa, że zawsze otrzymuje dokładnie taką ilość paliwa, za jaką płaci, podczas gdy prawie 10% twierdzi, że nigdy tak nie jest.
Komentarz
Wnioski w tym zakresie związane są z doświadczeniami konsumentów w sytuacji inflacji cen paliw w 2022 r. Przy rekordowo wysokich cenach konsumenci chcą mieć pewność, że dostają to, za co płacą, a badanie DFS wykazało, że są sceptyczni w tym temacie.
Jednym z rozwiązań, jakie mogą rozważyć właściciele stacji benzynowych, jest dostarczanie konsumentom bardziej szczegółowego zestawienia ich statystyk tankowania za pomocą dystrybutorów paliwowych, które podają dokładne dane.
Wnioski
Ponieważ właściciele stacji benzynowych powinni brać pod uwagę zarówno na bliższą, jak i dalszą perspektywę funkcjonowania, ważne będzie wprowadzenie dostosowań w oparciu o różne preferencje konsumentów. Na przykład, gdy ładowanie pojazdów elektrycznych powoli stanie się normą, właściciele stacji powinni zacząć zastanawiać się, w jaki sposób mogą rozszerzyć swoją ofertę c-store, aby zapewnić bardziej angażujące wrażenia. Częścią tego planu może być budowa kawiarni i restauracji, ale niezwykle ważne jest również uwzględnienie różnic pokoleniowych w tworzeniu oferty.
Oprócz przygotowań do zmian związanych z pojazdami elektrycznymi istnieją inne elementy doświadczenia związanego z tankowaniem, które właściciele stacji powinni zauważyć i podjąć działania już dziś. Wśród tych elementów znajduje się m.in. bezpieczeństwo płatności przy tankowaniu, które należy zapewnić za pomocą proaktywnych środków, takich jak wielopoziomowe systemy bezpieczeństwa i płatności zbliżeniowe. Podobnie, stacje benzynowe mogą wprowadzać bardziej szczegółowe statystyki tankowania z dystrybutora, aby zapewnić konsumentów, że otrzymują to za co płacą.