17 Styczeń 2024
Zimowe Wyzwania Dla Stacji Paliw: Jak Ochronić Dystrybutory Przed Niskimi Temperaturami
Zima w naszym klimacie potrafi zaskoczyć nie tylko drogowców, czasem może być też nie lada problemem dla właścicieli i obsługi stacji paliw. Choć obecnie sezon zimowy w Polsce jest pełni rozkwitu, to nadal warto przypominać, jak niskie temperatury i podwyższona wilgotność mogą wpłynąć na stan i efektywność dystrybutorów paliwa. Podpowiadamy, jak skutecznie zapobiegać negatywnym skutkom zimowych warunków atmosferycznych.
Zapytaliśmy Radosława Rutkiewicza, dyrektora serwisu GIA Polska, o to jakie zimowe wyzwania stoją przed właścicielami stacji paliw i w jaki sposób im zaradzić.
Jakie zagrożenia dla funkcjonowania urządzeń na stacjach paliw związane są z zimowymi warunkami klimatycznymi?
Radosław Rutkiewicz: Najpierw należałoby wyjaśnić jak niska temperatura wpływa na paliwo. Na przykład olej napędowy mętnieje w minusowych temperaturach i wytrąca się parafina. Oznacza to niebezpieczeństwo zatkania filtrów czy sitek w pistoletach, co może doprowadzić nawet do zatrzymania lub ograniczenia wydawania produktu. W zależności od jakości paliwa graniczna temperatura zmętnienia przez niektóre źródła szacowana jest już na poziomie minus 10 stopni Celsjusza.
Co jeszcze może być zagrożeniem, poza problemami z żelowaniem paliwa?
R.R.: Zimą częściej obserwujemy zjawisko kondensacji, co jest najczęstszym powodem pojawienia się niechcianej wody w zbiornikach paliwowych. Różnice temperatur i wilgotność powietrza powodują skraplanie się wody, dlatego w tym okresie niezmiernie ważne jest utrzymywanie wysokiego poziomu paliwa. Zresztą nie tylko w znaczeniu makro, czyli dla obiektu jakim jest stacja paliw, ale także w skali mikro, czyli w bakach naszych aut, ta zasada powinna obowiązywać.
Woda oznacza szybszą korozję, a o mogącym pojawić się lodzie i jego niekorzystnych dla całego układu właściwościach nie trzeba chyba przekonywać.
Czy niskie temperatury mogą wpłynąć na materiały, z których wykonane są komponenty odmierzaczy?
R.R.: Istnieje pewne ryzyko, że elementy gumowe typu uszczelki złącz obrotowych wykonane są z materiałów reagujących kurczeniem się i zmianą właściwości elastycznych w niskiej temperaturze, czyli mamy do czynienia z elementarną zasadą kurczliwości i rozszerzalności termicznej. Nie są mi jednak znane przypadki tego typu problemów w dostarczanych przez nas odmierzaczach Wayne w warunkach polskiej zimy. Co nie oznacza, że nie należy o tej porze roku nasilić częstotliwości rutynowych kontroli i konserwacji podzespołów, powiedziałbym, że jest to wskazane. Zimą zauważalna jest przez nas wzmożona ilość interwencji serwisowych, a trzeba pamiętać, że surowe warunki pogodowe czasem mogą opóźnić adekwatną reakcję serwisową i co za tym idzie spowodować ograniczenia w funkcjonowaniu całego obiektu.
Czyli podstawowym działaniem zapobiegającym zimowym problemom z dystrybutorami są systematyczne przeglądy?
R.R.: Oczywiście, że tak. Podstawą jest prewencja, z tym, że rozpoczęta jeszcze jesienią, ale też ważna jest pewna analiza przyczynowo-skutkowa tego jak może zachować się cały system czy poszczególne komponenty przy niskich temperaturach. Zwłaszcza należy zwrócić szczególną uwagę na filtry, z uwagi na wspomniane wcześniej właściwości paliw w ujemnych temperaturach, mówię tu głównie o oleju.
A co ze zbiornikami? Czy również wymagają specjalnej uwagi zimą?
R.R.: To jest bardzo szeroki temat, wymagający osobnej analizy. Związany jest z wnikliwym podejściem już na etapie projektu stacji benzynowej. Kluczowym czynnikiem jest odpowiednie umieszczenie zbiornika, uwzględniając jego rodzaj oraz głębokość gruntu. Tutaj nie bez znaczenia jest nawet miejsce, gdzie jest on usytuowany – czy jest nasłonecznione, albo jaka jest wysokość danego obszaru. To istotne kwestie na przykład dla zbiorników naziemnych LPG
W przypadku zbiorników LPG szczególną uwagę należy zwrócić na konieczność regularnego odwadniania. W tym celu zastosowanie odpowiedniego zaworu odwadniającego moim zdaniem jest obligatoryjne i powinien być on obecny przy wszystkich zbiornikach LPG.
Wracając do podstawowych działań zaradczych, to co jest niezbędnym minimum w codziennej pracy stacji?
R.R.: Regularne sprawdzanie węży i pistoletów pod kątem pęknięć, wycieków i oczywiście usuwanie lodu czy śniegu, gdy takie pojawiły się. Do tego sprawdzanie uszczelek i złącz oraz wymiana filtrów tak często jak jest to konieczne. Dobrze jest gdy personel jest odpowiednio przeszkolony tak by wiedział jakich oznak szukać by raczej zapobiegać niż leczyć.